📼 SFILMOWANI #12: Doktor Sen (2019)

film na podstawie powieści
Stephena Kinga
 
Ostatnio wreszcie udało mi się przeczytać „Doktora Sen” Kinga i krótko po tym zabrałem się za filmową adaptację. Stanley Kubrick i Diane Johnson mocno namieszali w scenariuszu „Lśnienia”, zmieniając bardzo wiele, byłem więc ciekaw, jak sobie z tym poradzi Mike Flanagan, scenarzysta i reżyser „Doktora Sen”, który jest przecież ścisłą kontynuacją dzieła Kubricka i kolejną luźną adaptacją książki Kinga. Flanagan dwa lata wcześniej zrobił ekranizację „Gry Geralda” i właściwie od początku swojej kariery skupił się na filmowych horrorach.

No właśnie, podobnie jak „Lśnienie” Kubricka, tak i „Doktor Sen” Flanagana, bardzo odbiega od książkowego pierwowzoru. Kubrick narzucił pewien trend, który Mike musiał podtrzymać, aby to miało ręce i nogi, dodał też wiele od siebie. I nie mam tu na myśli jedynie wyglądu Abry, która z książkowej białej blondynki, zamieniła się w filmową Mulatkę o czarnych włosach. Oglądając „Doktora Sen” miałem wrażenie, że to nowa wersja historii opowiedzianej wcześniej przez Kinga. Było kilka zaskoczeń, ale w przypadku tak horrorów, jak i kryminałów, wszelkie zmiany mające nas zaskoczyć, są mile widziane. „Ja pierdzielę, ale przecież ten bohater w książce nie zginął” – to zdanie najczęściej towarzyszyło mi podczas oglądania tego filmu. I nie, nie mam z tym problemu. Fajnie, że takie zaskoczenia się pojawiły. Z kolei wątek przemiany Danny'ego Torrance'a, jego wyjście z alkoholizmu, czyli to na czym w głównej mierze opierała się cała postać książkowa, w filmie zostało potraktowane nieco po macoszemu. Dostaliśmy za to atrakcyjną wizualnie opowieść fantasy, z bardzo dobrze zagranymi rolami, oczywiście z Ewanem McGregorem na czele, ale Kyliegh Curran, która wcieliła się w Abrę i, dla której była to pierwsza poważna rola, też dała radę.

„Doktor Sen” na tle lwiej części ekranizacji i adaptacji prozy Stephena Kinga, wypada nad wyraz dobrze. Duża wytwórnia i konkretny budżet zrobiły tu swoje. Film wart obejrzenia, chociaż powieść ciut lepsza.
 
tytuł oryginalny: Doctor Sleep
scenariusz i reżyseria: Mike Flanagan
na podstawie powieści: "Doktor Sen" Stephena Kinga
obsada: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Kyliegh Curran, Cliff Curtis, Zahn McClarnon i inni
kraj: USA, Wielka Brytania, Kanada
czas trwania: 2:31
rok produkcji: 2019
gatunek: fantastyka
ocena: 💀💀💀💀💀💀 6/10
 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KANE. BOGOWIE W MROKU | Karl Edward Wagner

1984 | George Orwell

ŻYWE TRUPY | George A. Romero & Daniel Kraus