📼 SFILMOWANI #9: Ojciec Chrzestny [1972]

film na podstawie powieści 
 Mario Puzo

Nie pamiętam kiedy pierwszy raz obejrzałem „Ojca Chrzestnego”. Ale z pewnością byłem jeszcze wtedy gówniarzem i stałym bywalcem wypożyczalni kaset wideo, namiętnie oglądającym klasyki wszelkich gatunków. To właśnie wtedy, mając małe kilkanaście lat poznałem arcydzieło Francisa Forda Coppoli i było to wiele lat przed tym, nim sięgnąłem po książkę.

Wiem, że są tacy, którzy głoszą wyższość pierwszej części „The Godfather” nad drugą i na odwrót. Ja uważam, że zarówno pierwsza odsłona filmowej trylogii o Rodzinie Corleone, jak i druga to dzieła równie dobre, choć z różnych powodów. Tutaj, skupmy się na pierwszym „Ojcu Chrzestnym”. Coppola wspólnie z Puzo stworzyli scenariusz dość ściśle trzymający się powieści. Dobra, zrezygnowano z retrospekcji, okrojono kilka wątków, ale to akurat dobrze wpłynęło na obraz, czyniąc go spójnym i nastawionym na jeden główny wątek i jednego bohatera. Zarówno w powieści, jak i filmie, chodzi o przemianę Michaela Corleone, oczywiście w tle jest wojna między rodzinami mafijnymi, ale tym co napędza całość, co jest w końcu pretekstem do wielkiej wojny, jest właśnie to psychiczne przeobrażenie najmłodszego z synów Dona.

Jednak film, nawet z najbardziej idealnym scenariuszem, byłby niczym, gdyby nie aktorzy, scenografia, muzyka i zdjęcia. Marlon Brando przeszedł do historii właśnie jako Vito Corleone. Al Pacino dzięki roli Michaela stał się gwiazdą, a Coppola, choć kręcił w Hollywood od dekady, to właśnie „Ojciec Chrzestny” wywindował go do ścisłej czołówki. Dodajmy do tego wspaniały soundtrack Nina Roty, no i przepiękne, nastrojowe zdjęcia Gordona Willisa i arcydzieło gotowe.

„Ojciec Chrzestny” to film, do którego regularnie wracam i za każdym razem oglądanie tego obrazu sprawia mi wielką frajdę. Mimo iż widziałem go dziesiątki razy, wciąż mnie fascynuje i zachwyca. To zdecydowanie mój ulubiony film (na równi z „dwójką”) i ulubiona ekranizacja, ulubionej książki. A czy Ty widziałeś „Ojca Chrzestnego”? Co o nim myślisz?
 
tytuł oryginalny: The Godfather
reżyseria: Francis Ford Coppola
scenariusz: Mario Puzo & Francis Ford Coppola
na podstawie powieści: "Ojciec chrzestny"
obsada: Marlon Brando, Al Pacino, Diane Keaton, James Caan, Robert Duvall i inni
kraj: USA
czas trwania: 2:50
rok produkcji: 1972
gatunek: dramat gangsterski
ocena: 💀💀💀💀💀💀💀💀💀💀 10/10

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KANE. BOGOWIE W MROKU | Karl Edward Wagner

1984 | George Orwell

ŻYWE TRUPY | George A. Romero & Daniel Kraus