OSTATNI DON | Mario Puzo 馃

| 馃 3 miejsce na li艣cie TOP3 Mrocznych Stron (2/2024)
* MAFIA NA OSTATNIEJ PROSTEJ *

Mario Puzo bezsprzecznie kojarzy si臋 ze swoim najwi臋kszym i najwa偶niejszym dzie艂em jakim jest "Ojciec Chrzestny". To porywaj膮ce arcydzie艂o czyta艂em ju偶 wielokrotnie i za ka偶dym razem towarzysz膮 mi r贸wnie intensywne emocje, co za pierwszym razem. Mo偶e nawet teraz, b臋d膮c znacznie starszym i ciut m膮drzejszym, histori臋 rodziny Corleone prze偶ywam mocniej i wi臋cej jestem w stanie z niej wyci膮gn膮膰. Gdy mia艂em dwadzie艣cia lat przeczyta艂em r贸wnie偶 inne gangsterskie powie艣ci Puzo, a jedn膮 z nich by艂 "Ostatni don". Ta powie艣膰 nie ma zwi膮zku z "Ojcem Chrzestnym", cho膰 te偶 traktuje o mafii. Puzo wyda艂 j膮 w 1994 roku i jej akcja - w du偶ej mierze - osadzona jest w latach '90 w艂a艣nie. Jest to o tyle istotne, bo ameryka艅scy gangsterzy w艂oskiego pochodzenia w latach '50 prze偶ywali sw贸j rozkwit, natomiast lata '90, to ich schy艂ek.

Z tego, 偶e czas mafii nieub艂aganie przemija, doskonale zdaje sobie spraw臋 Domenico Clericuzio - tytu艂owy ostatni don, kt贸ry sw膮 Rodzin臋 chce w艂膮czy膰 do normalnego spo艂ecze艅stwa, a ze swoich syn贸w uczyni膰 uczciwy biznesmen贸w. Ten proces jest d艂ugi i mozolny i b臋dzie wymaga艂 ofiar. Wszystko zaczyna si臋 jeszcze w latach '60, kiedy to po wygranej wojnie z Rodzin膮 Santadio, Don Clericuzio zrzeka si臋 hegemonii nad innymi Rodzinami i oddaje im niemal wszystkie przest臋pcze interesy, z wyj膮tkiem hazardu. W zamian zostaje ich bankierem i dba o to, aby brudny pieni膮dz sta艂 si臋 czysty. Ale to nie Domenico jest g艂贸wnym bohaterem tej opowie艣ci - cho膰 oczywi艣cie odgrywa tu bardzo wa偶n膮 rol臋 - lecz syn jego siostrze艅ca, Cross De Lena, kt贸ry zarz膮dza, a nast臋pnie zostaje wsp贸艂w艂a艣cicielem kasyna-hotelu Xanadu. Chocia偶 jego ojcem jest Rodzinny spec od mokrej roboty, a sam Cross by艂 wychowywany na jego nast臋pc臋, m艂ody m臋偶czyzna nie chce wykonywa膰 wyrok贸w 艣mierci. Jednak krew nie woda i gdy w gr臋 zaczn膮 wchodzi膰 uczucia do kobiety, De Lena odkryje, 偶e czy mu si臋 to podoba czy nie, jest Clericuziem.

Mario Puzo "Ojca Chrzestnego" otwiera艂 cytatem z Balzaca: "Za ka偶d膮 wielk膮 fortun膮 kryje si臋 zbrodnia". "Ostatni don" wydaje si臋 potwierdza膰 i umacnia膰 te s艂owa. Imperium Rodziny Clericuzio zosta艂o bowiem zbudowane na zw艂okach jej wrog贸w, kt贸rych na przestrzeni dekad mieli niema艂o. Osadzona w roku 1990 akcja, to czas schy艂ku i przemian w Rodzinnej tkance, kt贸ra za spraw膮 swego patriarchy, don Domenica, wychodzi z podziemia, aby wie艣膰 bezpieczne, legalne 偶ycie w bogactwie. W艂a艣ciwie to jest motyw przewodni "Ostatniego dona", cel, do kt贸rego Domenico d膮偶y za wszelk膮 cen臋. Ale jest to tylko jeden z w膮tk贸w powie艣ci o bardzo wyrazistym g艂贸wnym bohaterze. Cross De Lena wydaje si臋 by膰 ca艂kowitym przeciwie艅stwem chocia偶by Michaela Corleone z "Ojca Chrzestnego". Michael z cz艂owieka, kt贸ry dystansuje si臋 od Rodzinnych interes贸w, przemienia si臋 w bezwzgl臋dnego nast臋pc臋 swego ojca. W "Ostatnim donie" z kolei Cross zaczyna od pracy "m艂ota" Rodziny, lecz pragnie si臋 z tych obowi膮zk贸w wymiksowa膰, aby skupi膰 si臋 wy艂膮cznie na legalnej dzia艂alno艣ci. Jednak legalna dzia艂alno艣膰 ma swoje granice, kieruj膮c si臋 w艂asnym kodeksem moralnym, Cross - gdy zachodzi taka potrzeba - zrobi wszystko, aby ochroni膰 bliskich. I nie cofnie si臋 przed niczym. Momentami dostrzega艂em analogi臋 z postaci膮 Raya z serialu Showtime "Ray Donovan", 艂膮cznie z t膮 hollywoodzk膮 otoczk膮, jaka towarzyszy obu postaciom.

No w艂a艣nie, bo w "Ostatnim donie" nie tylko Las Vegas pe艂ni wa偶n膮 rol臋, ale r贸wnie偶 ameryka艅ska fabryka sn贸w. Los Angeles to drugie wa偶ne miasto na mapie tej powie艣ci, a Puzo obna偶a tu wszystkie brudy przemys艂u filmowego. Pod warstw膮 make-upu i za sztucznymi u艣miechami, kryje si臋 bowiem ociekaj膮cy seksem przemys艂 terroru i wyzysku, gdzie patriarchat ma si臋 ca艂kiem nie藕le, a 艂adna aktoreczka musi przede wszystkim sprawnie rozk艂ada膰 nogi. W tym temacie Mario Puzo nie bierze je艅c贸w i przedstawia boss贸w Hollywood jako ludzi bodaj bardziej ohydnych i odpychaj膮cych, ni偶 szefowie mafii. W膮tki filmowe s膮 tu bardzo wyra藕ne i w pewnym momencie nawet dominuj膮 ca艂膮 powie艣膰, uwa偶am jednak, 偶e Puzo niepotrzebnie je a偶 tak napompowa艂, zw艂aszcza, 偶e nie ko艅cz膮 si臋 jako艣 spektakularnie. Du偶o bardziej ciekawie wyszed艂 konflikt dw贸ch kuzyn贸w Crossa i Dantego. Dante jest wnukiem don Domenica i 艂膮czy si臋 z nim mroczna tajemnica, kt贸ra ukrywana przez lata w ko艅cu eksploduje z si艂膮 bomby atomowej.

"Ostatni Don" jest wyzbyty z romantyzmu "Ojca chrzestnego", nie znajdziecie tu r贸wnie偶 nic z jego przepi臋knej narracji. To zupe艂nie inna historia i Mario Puzo ewidentnie poszed艂 w literatur臋 popularn膮, serwuj膮c nam bardzo dobry krymina艂 gangsterski o mafii, kt贸ra wchodzi na ostatni膮 prost膮, to troch臋 jak gra va banque, cho膰 ta gra toczy si臋 na r贸偶nych poziomach. Ale "Ostatni don" to r贸wnie偶 historia mi艂osna, opowie艣膰 o 偶膮dzy, o zdradach i zem艣cie, o kuku艂czym jaju, z kt贸rego wykluwa si臋 prawdziwe zagro偶enie i o kulisach Hollywood, za kt贸rymi znajdziecie tylko br贸d i brzydki zapach zgnilizny. Je艣li lubicie tego typu opowie艣ci, to "Ostatni don" jest w艂a艣nie dla Was. Gdy ostatnio, po latach, wr贸ci艂em do tej powie艣ci, nadal momentami robi艂a na mnie spore wra偶enie, cho膰 b臋d膮c redaktorem Puzo, sk艂ania艂bym go do skr贸cenia ca艂ej historii. Niemniej to bardzo dobry krymina艂, kt贸ry gor膮co Wam polecam.

tytu艂 oryginalny: The Last Don (1994)
autor: Mario Puzo
t艂umaczenie: Monika Sujczy艅ska
ISBN: 978-83-6751-293-0
wydawnictwo: Albatros
ilo艣膰 stron: 576
oprawa: twarda
rok wydania: 2023 
gatunek: krymina艂
ocena: 馃拃馃拃馃拃馃拃馃拃馃拃馃拃❌❌❌ 7/10

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

1984 | George Orwell

KANE. BOGOWIE W MROKU | Karl Edward Wagner

呕YWE TRUPY | George A. Romero & Daniel Kraus